De ontwikkeling van software is heel innovatief en gaat heel snel. Bedrijven ontwikkelen software ook steeds sneller, zodat nieuwe software producten sneller geleverd kunnen worden aan klanten. Belangrijk hierbij is dat de software wel tegen hoogwaardige kwaliteit ontwikkeld wordt.
Quality Assurance is een belangrijke factor voor bedrijven om zich te onderscheiden op onder andere de volgende onderdelen:
Klanttevredenheid:
QA helpt ervoor te zorgen dat de producten en diensten die door een organisatie worden geleverd, voldoen aan de behoeften en verwachtingen van haar klanten. Door ervoor te zorgen dat de kwaliteit van producten en diensten consistent en betrouwbaar is, kunnen organisaties de klanttevredenheid verbeteren.
Compliance:
QA helpt ervoor te zorgen dat de producten en diensten van een organisatie voldoen aan wettelijke en regelgevende vereisten.
Kostenverlaging:
QA helpt om gebreken en inefficiƫnties in processen te identificeren, wat kan leiden tot kostenbesparingen. Door gebreken vroeg in het ontwikkelingsproces op te sporen en aan te pakken, kunnen organisaties kostbare fouten vermijden en de kosten verlagen.
Merkreputatie:
QA helpt bij het opbouwen van een sterke merkreputatie door hoogwaardige producten en diensten te leveren. Dit kan leiden tot meer klantenloyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame, wat uiteindelijk kan bijdragen aan het aantrekken van nieuwe klanten en zakelijke groei.
Continue verbetering:
QA is een voortdurend proces dat organisaties helpt om gebieden voor verbetering te identificeren en veranderingen in hun processen en producten door te voeren. Dit helpt organisaties om concurrerend te blijven door voortdurend de kwaliteit en efficiƫntie van hun producten en diensten te verbeteren.